اصطلاح پادکست برای مجموعه فایلهای صوتی که در وبسایتها یا شبکه های اجتماعی عرضه میشوند به کار میرود. حتی اگر امکان مشترک شدن برای آنها در نظر گرفته نشده باشد.
پادکست (به انگلیسی: Podcast) یا وبآوا یا پادپخش یا تدوین صوتی، انتشار مجموعهای از پروندههای رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت صورت میگیرد، و توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخشکنندهٔ موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است.
این روش ارائهٔ محتوا، در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت؛ و گاه به آن رادیوی اینترنتی گفته میشود.واژهٔ پادکست از همآمیزی واژههای iPod (آیپاد) و broadcasting (پخش گسترده) پدید آمدهاست. این روش با افزایش محبوبیت دستگاه پخش موسیقی دیجیتالی آیپاد به عنوان روشی آسان برای به اشتراک گذاشتن محتویات صوتی از طریق اینترنت، بهوجود آمد. اولین بار این مفهوم در اکتبر سال ۲۰۰۰ توسط تریستان لوئیس به صورت اولیه مطرح شد که این روش وبلاگ نویسی تا سال ۲۰۰۳ پیشرفت کرد و وبلاگنویسی را به سمت جدیدی برد.
ویژگیهای پادکست چیست؟
اکثر پادکستها رایگان هستند.
شما با چند کلیک میتوانید پادکست مورد علاقهتان را پخش کنید و به آن گوش دهید. با نصب اپلیکیشنهای پخش پادکست کارتان راحتتر نیز میشود.
پادکستها موضوعات متنوع و زیادی دارند. پادکستها معمولا ممنوعیتی در تولید محتوا ندارند. در آنها میتوان از موزیکهای متنوع استفاده کرد و همچنین درباره هر موضوعی می توان صحبت کرد.
پادکستها محدودیتی در زبان و لحن و قالب ندارند.
پادکستها اکثراً بهصورت خصوصی و فردی تولید شده و متعلق به سازمان خاصی نیستند .
در پادکست هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد.
هر فایل صوتی داخل اینترنت، پادکست نیست (فرمت پادکست RSS است)
فیلمهای یوتیوب، پادکست نیستند (پادکستها میتوانند ویدئو هم داشته باشند، ولی ویدئوها به تنهایی پادکست نیستند)
سبک های مختلف پادکست
پادکستها، تنوع زیادی در نوع و فرم دارند :
1- پادکست انفرادی (The Solo Podcast) :
یک فرد تمام موضوع و صحبت کردن در مورد آنرا را پوشش میدهد.
موضوع این پادکستها بیشتر درباره اخبار، سوال و جواب، داستانگویی و یا سبک زندگی است.
پادکستهای انفرادی به پادکستهای One Man Show نیز شهرت دارند.
2- پادکست مصاحبهای (The Interview Podcast) :
این نوع از پادکست به شکلی است که یک میزبان در هر اپیزود، با مهمان خود حول موضوع پادکستش، به گفتوگو و مصاحبه میپردازد.
برای موفقیت در این نوع پادکست، میزبان باید مهارتهایی مانند متقاعدسازی، انعطافپذیری و توانایی مدیریت مصاحبه را داشته باشد.
3- پادکست چند میزبانه مشترک (Conversational and co-hosted podcasts) :
این نوع پادکست دارای دو یا چند میزبان است.
در پادکستهای چند میزبانه، بهطور معمول درباره موضوعاتی صحبت میشود که بحثبرانگیز بوده و قابلیت گفتگو و به اشتراکگذاری نظرات و عقاید مختلف را دارد.
4- پادکست میزگرد (The panel show) :
پادکست میزگرد دارای یک یا چند میزبان و چند مهمان است.
در این نوع پادکست، میزبانها و مهمانها به بیان نظر و دیدگاه خود درباره یک موضوع پرداخته و باهم گفتوگو میکنند.
5- پادکست ترکیبی (Hybrid podcasts) :
در آن هم بخشی تحتعنوان مصاحبه هست، هم فردی به صورت مونولوگ داستانی را تعریف میکند، هم موسیقی پخش میشود، و… به این پادکستها، پادکستهای ترکیبی میگویند.
6- پادکست داستانی (Fiction Podcast) :
این پادکستها، باتوجه به نوع داستان، میتوانند در یک قسمت تمام شده یا به چند قسمت تقسیم شوند.
پادکستهای داستانی تنوع زیادی دارند و در ژانرهای متنوعی تولید میشوند.
7- پادکست تصویری (Video Podcasts) :
پادکست تصویری در واقع پادکستی است که محتوای تصویری دارد. این دسته از پادکستها مشابه سریالهای تلوزیونی هستند و مانند آنها نیز پخش میشوند.
Dead End Days یک سریال در ژانر کمدی سیاه است که در سال 2003 پخش شد و بهعنوان اولین پادکست تصویری شناخته میشود.
8- پادکست پخش مستقیم/زنده (Live Podcast) :
تعدادی از پادکستها هستند که بهصورت زنده و پخش مستقیم اجرا میشوند. فروش بلیط یکی از راههای درآمدزایی برای این پادکستها محسوب میشود. همچنین تعدادی پلتفرم وجود دارند که امکان ارائه و پخش این پادکستها را فراهم کردهاند.
9- اسلایدکست (Slidecast / Enhanced Podcast) :
این دسته از پادکستها که به اسلایدکست نیز شناخته میشوند، مانند پادکستهای تصویری هستند با این تفاوت که در این پادکستها فایل صوتی به همراه اسلایدشو پخش میشود.
گوینده پادکست بسته به موضوعاتی که در اسلاید قرار گرفته، توضیحاتی ارائه میدهد.
چگونه پادکست بسازیم
قدم اول: تهیه لوازم و تجهیزات
برای ساخت پادکست اولین نکته تهیه لوازم مورد نیاز است. برای تولید پادکست به یک دستگاه ضبط کننده صدا و نرم افزار ویرایش صدا نیاز دارید. البته ناگفته نماند که ساخت پادکست به میزان قابل توجهی به ذوق و سلیقه هم نیاز دارد تا بتوانید مطابق میل کاربران، پادکستهای جذاب با محتوای با ارزش تولید کنید.
شما همچنین میتوانید از انواع نرمافزارهای مختلف ضبط صدا بر روی گوشی خود بهره ببرید.
قدم دوم: آمادهسازی محتوا
یکی از پر اهمیتترین قسمتهای ساخت پادکست، توجه به محتوایی است که قرار است ارائه دهید.لازم است سعی کنید در حیطه تخصص و علاقه خود، موضوعات جذاب و خاص را برای ساخت پادکست آماده کنید. اگر موضوع انتخاب شده بتواند مخاطبان را به خود جذب کند، شما موفق عمل کردهاید. پس از انتخاب موضوع، لازم است منابع و اطلاعات مختلف را جمعآوری کنید و متناسب با موضوع خود، فرم خاص پادکست را انتخاب کنید.
قدم سوم: تدوین پادکست
قدم نهایی ساخت پادکست، تدوین است. پس از تولید پادکست، لازم است هر اپیزود توسط نرمافزارهای تدوین صدا، تدوین شود. مراحل تدوین اپیزودها شامل حذف قسمتهای اضافی، اضافه کردن موسیقی به اول و آخر اپیزود و همچنین برطرف کردن نویز صدا میشود. انواع نرم افزارهای تدوین صدا وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. لازم به ذکر است که تدوین صدا، تخصص خاصی نیاز ندارد و شما به سادگی میتوانید آن را توسط نرمافزارهای مختلف انجام دهید.
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.